Podstawowe Zasady Diety

Doktor Ornish stworzył dietę wykluczającą z naszego jadłospisu przede wszystkim produkty mięsne, które zastąpił dużą ilością węglowodanów ( aż 75% dziennego jadłospisu), białka (15%) i tłuszczy pochodzenia roślinnego (10%). Podstawową zasadą diety Ornisha jest stosowanie się do stworzonej listy dostępnych produktów i jedzenie ich dość często, w porcjach, które zapewnią zaspokojenie apetytu. Dr Ornish z przekonaniem twierdzi, że dzięki takiemu systemowi oraz dużej ilości błonnika osoba stosująca dietę nie będzie odczuwać głodu. Harmonogram żywieniowy w diecie Ornisha jest stosunkowo prosty. Nie trzeba liczyć kalorii, ani ważyć poszczególnych porcji posiłków. Można jeść do syta. Jedyną restrykcją jest to, że należy jeść jedynie dozwolone produkty, co prawda możemy jeść  często, ale najlepiej, by spożywanie odbywało się w umiarkowanych porcjach. Dieta Ornisha została zaprojektowana tak, wraz z dbaniem o odpowiednio zbilansowane posiłki można było wykonwyać ćwiczenia fizyczne. 

 

Produkty, które możesz jeść bez ograniczeń:

 
  • rośliny strączkowe
  • owoce (wszystkie, bez wyjątków)
  • zboża
  • warzywa
 
Produkty, które możesz jeść z umiarem:
 
  • niskotłuszczowy nabiał: chude mleko, jogurty 0 procent, chude sery, kefiry
  • białka jajek
  • dostępne na rynku produkty dietetyczne, typu "light" i beztłuszczowe.
 
Produkty, których należy unikać:
 
  • mięso w każdej postaci, nawet ryby i drób (jeśli nie możesz z niego zrezygnować, jedz minimalne ilości)
  • oliwa, oleje, margaryna, masło, dressingi do sałatek na bazie oliwy
  • awokado
  • oliwki
  • orzechy, ziarna
  • tłuste produkty nabiałowe
  • cukier, słodycze, miód
  • alkoho
 

Metabolizm ludzki uformowany został kilkanaście tysięcy lat temu w czasach, kiedy jedzenia było niewiele i kiedy człowiek nie wiedział skąd będzie pochodził ani kiedy zje następny posiłek. Organizm ludzki magazynował kalorie w postaci tłuszczu, oczekując na gorsze czasy. Dziś mamy dostęp do jedzenia 24h na dobę w dowolnych ilościach, jednak nasze ciała jeszcze się do tego nie dostosowały. Dlatego też diety polegające na głodzeniu oraz diety typu 1000 kalorii nie sprawdzają się w dłuższej perspektywie. Kiedy zmniejsza się liczba dostarczanych kalorii, zwalnia też przemiana materii w organiźmie. Dieta dr Ornisha nie obiecuje więc szybkiej utarty wagi i zakłada, że w miesiącu można zrzucić do 5 kg.

Opinie o diecie

Aktualnie nie ma aktywnych głosowań.

Wady diety Ornisha

Dr Ornish

Dr Dean Ornish to znany na całym świecie kardiolog i dietetyk. Wsławił się tym, że leczeniem pacjentów dietą, bez stosowania leków i skomplikowanych operacji, wyleczył tak grupę chorych na miażdżycę. Swoją dietę stworzył w latach 70 i przez kilkanaście kolejnych lat ją ulepszał. Dieta Ornisha  powoduje ona spadek wagi, ale też ma przeciwdziałać chorobom układu krążenia. Założenia swojej diety i systemu żywienia opisał w książce "Jedz więcej, waż mniej", która w Polsce została wydana w pierwszej połowie lat 90. Obecnie w Stanach to, obok diety dr Atkinsa, Strażników Wagi i Zone, jeden z najpopularniejszych sposobów odchudzania.